skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Hřídele Kalmar
-> COL 18.06.25 15:55:55: Podle mě je použitá metoda kontroly na trhliny dostatečná. Kontrolují se tak i klikové hřídele. To že je na těch hřídelích udělán vrub dobře není, s tím souhlasím.
-> darklord: Ano u mne ano, a ty ostatní taky. Ale počet tech dalších kusů neznám. Nechal jsem zkontrolovat i nejaké jete seriovky, taky ok.
-> COL: no a teda vsetky kontroly OK? Tuner daval robit nejaku analyzu lomu?
-> Bery: Moc nevím, co tě na tom dráždí. Nepřijde mi nic divného na tom, když se u experimentální malosérie čehokoliv něco takového přihodí, se o to blíže zajímat. Asi je dobrý zkusit přijít na to, zda je to systémový problém, blbá náhoda a pokud je možnost - udělat si diagnostiku toho, co používám. Subjektivně hodnotím prasklou hřídel jako větší problém, než třeba mrkev a protože na to právě nechci myslet, snažím se to řešit.
btw. nejsem jediný, kdo ty hřídele nechal kontrolovat.
btw. nejsem jediný, kdo ty hřídele nechal kontrolovat.
když jde to auto do vzduchu, a slick se pak kousne do asfaltu, nebo změny povrchu, katovani když je jedno kolo mimo asfalt a máš hodně dotazenou šperu, řadíš bez spojky a to auto i na 2° hrabe. tak myslet na to, že mi praskne hřídel...
nebo někde v lese na full plyn. Asi to odstavíme a jdeme na buřta.
to fakt je jednodušší nejezdit, protože tunerovi to prasklo přeci...
nebo někde v lese na full plyn. Asi to odstavíme a jdeme na buřta.
to fakt je jednodušší nejezdit, protože tunerovi to prasklo přeci...
-> Eidy: člověče posledně jsem ji měnil preventivně, ale vůbec nic, ani vymačkaná.
-> Dušan 18.06.25 21:45:05: Protoze mas lehkej zavodak, kterej netvori velkej odpor? Kdyby se za to auto dal tunovej vlek, tak verim, ze to vsechno pujde srat daleko rychleji...
v tom případě musíte vrátit sériový, nebo přestat jezdit.
možná to vozit na plaťáku a nebo snížit top speed na 50km/h.
ale jestli máš být osudem mrštěný do protisměru pod kamion, nebo prorazit svodidla na mostě poslední chvilky života strávit volným pádem, tak tě může pěšky srazit letadlo, když si půjdeš pro projimadlo do lékárny, nebo v neděli do kostela.
možná to vozit na plaťáku a nebo snížit top speed na 50km/h.
ale jestli máš být osudem mrštěný do protisměru pod kamion, nebo prorazit svodidla na mostě poslední chvilky života strávit volným pádem, tak tě může pěšky srazit letadlo, když si půjdeš pro projimadlo do lékárny, nebo v neděli do kostela.
-> Bery 18.06.25 20:18:59: To se spíše bojím o soukolí, těch jsem měnil víc. Navíc praskla mrkev tě vetsinou nepošle do protisměru nebo ze srázu dolů.
-> Bery 18.06.25 20:18:59: s prasklou mrkví ti ale neupadne kolo. Mrkev třeba Toušíkovi praskla loni na Hustopečích a to si to auto může nechat o 100koních jenom zdát. Ale byla to samozřejmě nějaká co tam byla od počátků závodění a už tehdy byla jetá. Tak se dala opružená lamela aby to vyhlazovalo peaky.
-> Dušan: A jaký máš stoupání závitu na mrkvi? 

-> Bery: výdrž mrkve mě samotnýho zaráží. Oproti moderním vozům je to jak kus drátu a přitom to zvládá přenášet čísla jako 200k+ a 300Nm+
že se třeba nebojíte o mrkev v převodovce, já už mám třetí.
jsou to namahany dídíly.mimo smolaře t2 jeste nekdo?
od jisty doby jsou problemy s materialem, ale dily a zpracovani tady nikdo jiny nenabízí a můžeme být rádi, že máme co vymenit
jsou to namahany dídíly.mimo smolaře t2 jeste nekdo?
od jisty doby jsou problemy s materialem, ale dily a zpracovani tady nikdo jiny nenabízí a můžeme být rádi, že máme co vymenit
-> Bery 18.06.25 18:08:02: Zatím se, naštěstí, jen bojím, soutěže s tím nejezdím, ale jezdím s tím celkem rychle a dost a má to už najeto přes 20tkm. Takže mně ta Tunerova random praskla hřídel zneklidněla.
-> COL: a ty se jen bojíš, nebo máš problém?
Tak na těch mých třech kusech byla provedena magnetická zkouška s tím, že se problém nenašel. Vyhodnocení je optické (pohledem za použití kontrastní látky) tak je otázka, zda je to dostatečný v těch nulovych radiusech, na rovných plochách se nic neprojevilo.
kolo kvůli tomu sundavat nebudu. ale je nás víc, kterým to drží. a výrobní postup se prý neměnil. u stálých převodu se řešily detaily k dokonalosti..
na mrkví se nakrucoval konec drazkovani, došlo k úpravě.
u některých materiálů v posledních letech...pozoruju snížení kvality . a obzvlast u dovozu rudy z východu a nejen u rudy.. ale to bude náhoda.
na mrkví se nakrucoval konec drazkovani, došlo k úpravě.
u některých materiálů v posledních letech...pozoruju snížení kvality . a obzvlast u dovozu rudy z východu a nejen u rudy.. ale to bude náhoda.
Ty skoro nulový radiusy na vnitřních uhlech mne hodně zarazily. Matne (a možná bez dalšího i špatně) si z předmětů, co mne tehdy moc nebavily, pamatuju, že je to takový designovy antipattern, kdy se to v těch místech vlivem napětí a namahani začne trhat. Nicméně tady jsem tak nějak předpokládal, že se ví, co se dělá.
-> Bery: To bych teda řekl, že je. Dělat na hřídeli ostrý hrany je fail. Musí tam být radiusy.
a viz mrkev v převodovce. tu mam už 3. preventivně. poslední evoluce došla nějakých úprav a teď drží. uvidím teda - převodovka jade teď na repas, tak se podivame, co s tim delaj novy kone..až ji někdo vynda

moje zkušenost je ze do cca 110 -120HP vč hewland převodovky je to asi zbytečný luxus, ale pak s nasazením a vyšším výkonem už si na hraně. stejně jako sériový staly převod má životnost 200-400 km
Třeba pro to, že dojdou použitelné hřídele a člověk chce dát něco, u čeho nemusí řešit historii/stav. Ostatně série praskají taky.
Spíš nechápu proč měnit serii,která vydrží úplně jiné výkony než většina tady jezdí.
-> Eidy: řešil jsem to s Petrem Kasparem. neřekl bych, že to je strojařsky selhání...
jezdím je taky. troufám si říct, že je taky moc nesetrime


-> COL: Kalmar ji prej nabízí, tak se mu ozvi.
Jo jo, jde mi o to praskání... Plánujete dělat nějakou defektoskopii?
-> Pavel.R5: Tak ona už jedna právě praskla, takže... A strojařsky je to dost velký selhání. 

I kamarád je jezdí a dává tomu dobře zabrat.Pokud máš teda obavu ohledně nějakého praskání.
Určitě. Třeba Milanrejpid a já. A pár dalších lidí. Jde ti o to prasknutí?
Jezdí vleckovy hřídele od Kalmara někdo krom mne a do nedávna Tunera2 ??