> > Mrazík zevrubně, vědecky objektivně a definitivně vyložený aneb Chvála
> > psychoanalýzy
> >
> >
> > K textům, jejichž hluboký smysl zůstává skryt pod profánním povrchem,patří
> i
> > známá sovětská filmová pohádka Mrazík. Běžně bývá vykládána jako boj dobra
> a
> > zla. Ano, je tomu tak, ale nejde tu tolik o boj mezi hodným Ivanem s
> Nasťou
> > a jejich spojenci na jedné straně a zlými stvůrami od ježibaby až po
> macechu
> > a hloupého ženicha s prasečím hláskem na druhé. Jde o boj lidské
> > přirozenosti proti spoutávajícím ji konvencím. Autor scénáře Nikolaj
> > Erdman, významný představitel ruského absurdního dramatu, vědomě
> zašifroval
> > do konvenční, z folklóru převzaté struktury pohádky poselství o síle
> > vášně,která překonává nepřízeň pokrytecké doby.
> >
> > Proberme si pohádku obraz po obraze.
> >
> > Na počátku vidíme loučení Ivana s matkou. Ivan odchází do světa a vůbec se
> > mu nechce poslouchat matčina doporučení, jak se chovat co nejkonvenčněji
> ("a
> > starým ustupuj"), natožpak zůstávat v incestním oidipálním vztahu k ní ("a
> > někdy si na mě vzpomeň"). V této souvislosti je typické, že není zmínky o
> > Ivanově otci: Váňa vyrůstá, aniž by znal model mužského, otcovského
> chování.
> > Ivanův odchod není jen tradiční "cestou na zkušenou": Roztržení
> svazujícího,
> > incestně zabarveného a tedy patologického vztahu s matkou je pro něho
> > otázkou životního dozrání, vyspění v muže. Stín matky jako jediné ženy,
> > kterou skutečně miluje, však provází Ivana i dále: Ivan potkává půvabné
> > dívky, které ho lákají k vykonání zralého genitálního kontaktu. Všimněme
> si
> > i jednoznačně erotického symbolu jablka (mýtus o Evě a rajském plodu!),
> > které dívky házejí Ivanovi, zpívajíce verš "jablíčko ti dáme, pak si
> > zazpíváme". "Zpívání" jako tabuistické označení soulože je rovněž hluboce
> > tradiční. Ivan však tyto pokusy o kontakt odmítá. Cítí poprvé, že jeho
> > přirozené tíhnutí je jiné.
> >
> > K incestuálnímu poměru s matkou přibývá i další součást komplexu
> > rozpadu: narcismus. Poznáváme jej ve scéně se zrcadlem, kdy se Ivan zhlíží
> > ve svém mladistvém půvabu. Píseň "Nevěstu si vyhledám / ta musí být jak
> > jarní květ / jinak budu radši sám" odhaluje jeho falšující, krycí
> > motivy: Nemožnost navázat vztah s reálnou ženou maskuje touhou po ideálu,
> > rozumí se že čistém, platonickém, který nebude vyžadovat prokázání jeho
> > mužnosti.
> >
> > V tomto okamžiku nás film přenáší jinam. Jsme uvedeni přímo do ohniska
> > konfliktu, který probíhá v rodině Nastěnčině. Ošklivá sestra Marfuša
> nemůže
> > spát - je trápena neukrotitelnou pohlavní touhou. Je to ovšem touha
> > nestandardní: Lízátko v její ruce je symbolem cunnilinctu - ano, Marfušina
> > touha je zřetelně lesbická, jejím objektem je nevlastní sestra Nastěnka.
> > Nastěnka, jejíž zaměření je naopak heterosexuální (jehlice, s nimiž
> neustále
> > při pletení obcuje), nechce své sestře vyhovět. Zlá macecha jí proto
> > vyhrožuje a sadisticky se na ní ukájí. Lesbický motiv je tedy přítomen i
> > zde. Děj se opět vrací k Ivanovi: Přepadávají ho loupežníci. Nenadálý
> > kontakt se světem drsné, vyzrálé maskulinity je pro Ivana nečekaně
> > přitažlivý. Zjišťuje, že jeho vlastní role je ženská, pasivní. Jeho výrok
> > "nu což, tak si mě olupte" vyjadřuje touhu být hrubě, bestiálně, nejlépe
> > análně znásilněn. Zaujetí, s jakým se vrhá na kyje loupežníků a vyhazuje
> je
> > do výšky (křivka, jíž kyje vylétají k obloze, se nenáhodně podobá
> > Rauch-Paulsenově křivce orgasmu), svědčí o intenzitě probuzené vášně.
> > Jednorázový kontakt, při němž jde pouze o holý sex, však Ivana nadlouho
> > nemůže uspokojit.
> >
> > Dědeček Hříbeček, jehož Ivan potkává vzápětí, je jedinou bytostí mimo
> > labyrint erotických vztahů této pohádky. Jeho úloha je jiná - iniciační.
> Ve
> > schématu, popsaném Danielou Hodrovou v Románu zasvěcení, zastává Dědeček
> > Hříbeček úlohu Zasvětitele: s Ivanem si hrají na honěnou. Honička zde
> > symbolizuje psychoanalytický proces, dokonce i s náznakem funkce přenosu,
> > kdy se totiž ze cvičných důvodů na okamžik stává objektem pacientovy touhy
> > sám lékař. Dědeček Hříbeček v honičce zvítězil, Ivan je poražen, to jest
> > rozpoznán. Dědeček-psychoanalytik mu dává nazřít jeho identitu. Ivan se
> > ovšem brání přiznat si vlastní homosexualitu až do konce. Dědečkovu
> diagnózu
> > odmítá a z jeho varování, že potlačovaná přirozenost mu způsobí psychické
> > problémy, si nic nedělá. V marné snaze uniknout svému údělu pokouší se
> Ivan
> > ještě jednou, naposledy, o heterosexuální styk - s Nastěnkou, kterou
> potkává
> > na břehu říčky. Osud je ovšem neúprosný. Ivan při pokusu o penetraci
> > selhává. Kbelík, který mu Nastěnka nasazuje na hlavu, je symbolem
> > impotence. Medvědí hlava, která se zpod kbelíku vynořuje, je hlavou
> > potupeného člověka, těžce zraněného ve svém narcismu, hlavou "buzeranta",
> > vystaveného veřejnému posměchu. Jakékoliv další snahy navázat lidský
> kontakt
> > jsou odsouzeny k neúspěchu. Maska nelidského tvora, stigmatizovaného
> > společností, nedovoluje Ivanovi přiblížit se ke komukoliv. I nevinné děti,
> > ještě nerozumějící podstatě Ivanovy odlišnosti, avšak poslušné
> společenského
> > tlaku, před Ivanem prchají.
> >
> > Zdánlivě nenápadná postava slepé babky má ve skutečnosti klíčovou úlohu.
> Je
> > to ve skutečnosti stará prostitutka. Ona jediná díky své "slepotě", tj.
> > neuznávání společenských konvencí, si Ivana neoškliví. Poskytne mu útěchu,
> > nahrazující něhu matčinu. V jejím kvazimateřském objetí (ve filmu je
> > symbolizuje nesení babky na zádech) se Ivan smiřuje se svým údělem.
> > Prostitutka odchází, její úloha v příběhu byla vyplněna. Ivanovi však
> > zůstává její hůl, symbol penisu, který bude od nynějška jeho osudem. V
> > okamžiku Ivanova comming outu mizí jeho medvědí hlava: Už není tvorem
> > vyděděným na okraj lidské společnosti. Je uvědomělým homosexuálem. Ivan
> > vyvozuje z přijaté identity důsledky. Rozhoduje se vyhledat společnost
> sobě
> > rovných, hledá skupiny homosexuálních aktivistů. Jeho cesta vede nejprve
> do
> > vykřičeného podniku, chaloupky na kuří nožce. Naráží však na travestitu,
> > Babu Jagu. Kabaretní výstup travestity (v ruském filmu i v českém dabingu
> > představuje Babu Jagu muž) je jedním z vrcholů zpracování pohádky. Ani
> > travestita však není pro Ivana vhodným
> > partnerem: Chce ho strhnout k sobě na společenské dno, zapojit ho do
> temných
> > osidel homosexuálního podsvětí, kde se obchoduje s drogami a se sexem.
> Ivan
> > odmítá nabídku stát se prostitutem. Travestita, který se ukazuje ve své
> > druhé podobě - jako mocný vládce podsvětí, povolává heslem "šufír -
> kefír -
> > dřevěný bohatýr" své gorily. Ivan je "sejmut". Banda se ho pokouší donutit
> k
> > prostituci násilím a vydíráním. Pec, do níž má být vhozen, je symbolem
> > mravní propasti, z níž už není návratu. V posledním momentě Ivan z
> podsvětí
> > uniká. Nastěnka zatím touží po heterosexuálním partnerství, není jí však
> > dopřáno. Ženich, který se o ni uchází, sice praví "Nastěnku chci za ženu",
> > kejhavá INTONACE věty však v souvislosti s větou "můj synáček moc rád husí
> > játříčka" prozrazuje ženichovu identitu: Ano, jedná se o zoofila. Režisér
> > českého znění K. M. Walló velmi správně pochopil charakter této postavy,
> > proto také svěřil dabing duchovnímu spřízněnci ženicha, tedy známému
> českému
> > zoofilovi, strýčku Jedličkovi. Zoufalá Nastěnka chce skoncovat se životem
> a
> > vrhá se do rybníčka. Marfuša, která se tu právě koupala, si to ovšem
> vyloží
> > jako projev náklonnosti. Nastěnka ji prudce odmítá a macecha se rozhoduje
> > rozbroje v domě ukončit - nařizuje staříkovi, aby Nasťu odvezl do lesa.
> > Teprve nyní vidíme, jak silné citové pouto existuje mezi staříkem a jeho
> > dcerou. Že není prosto incestuálního prvku, to se rozumí samo sebou.
> Mrazík,
> > který se Nastěnky ujme, je kultivovaný bisexuál z vyšší společnosti (motiv
> > dvojího kožichu!), který s ní má, jak uvidíme, velmi přesnéplány. Ona
> verze
> > filmové pohádky, která nám byla prezentována, ovšem postrádá jednu scénu
> > zásadního významu: osudové setkání Ivana s Mrazíkem. V Mrazíkovi Ivan
> > nalézá zralého, staršího, zkušeného partnera, který počne kultivovat jeho
> > osobnost, Mrazík v Ivanovi bouřlivé, jeho dosud jednotvárný intelektuálský
> > život osvěžující mládí a nezkrotnou tělesnost. Původní Erdmanova verze
> dospí
> > vala v této hluboce procítěné scéně své kulminace, mužnou něhou i
> jiskřivou
> > ironií dialogů se důstojně řadící k nejkrásnějším milostným scénám světové
> > kultury, setkáním Danta s Beatricí počínaje a Otokara Březiny sJakubem
> > Demlem konče. Stalinská cenzura, která nepochopila množství symbolů
> > Erdmanova filmu, však tuto otevřenou manifestaci sexuální svobody
> > nedovolila. Dialog Ivana s Mrazíkem byl vystřižen. Jak jsme se tedy
> > dozvěděli o existenci této mimořádné scény? Nikolaj Erdman byl v letech
> > stalinských čistek zatčen. Zatčení proběhlo přímo ve střižně Mosfilmu a
> tak
> > jediné, co si Erdman stačil vzít s sebou do Lubjanské věznice, kam byl
> > převezen, byla právě vystřižená část filmového pásku. Erdmanův spoluvězeň
> a
> > milenec, mladý důstojník Alexandr Isajevič Solženicyn, pronesl drahocenný
> > filmový materiál osmi lety věznění na Gulagu i následujícími lety
> vyhnanství
> > a disentu. Teprve po nuceném odjezdu na Západ byl při skutečně důkladné
> > vstupní tělesné prohlídce filmový pásek objeven. Solženicyn, tehdy už
> > světově proslulý spisovatel, se v té době ke své homosexuální minulosti už
> > nechtěl hlásit a tvrdil, že o původu a obsahu pásku nic neví, že jde
> zřejmě
> > o součást diskreditační kampaně KGB. Proto se pásek dostal do rukou
> americké
> > tajné služby CIA. Ani KGB ovšem nespala. Její agent Aron Mojsejevič
> > Goldštejn, pracující pro ni už léta pod jménem plukovníka Aarona M.
> > Goldsteina, získal tento unikátní dokument zpět pro sovětský režim,
> vyměniv
> > jej tajně za krátkometrážní pornografický film západoněmecké produkce.
> > Záměnu by až do dneška nikdo nezpozoroval a velká milostná scéna by
> zůstala
> > ležet v tajných archivech KGB. Naštěstí se už tehdy blížil konec
> sovětského
> > režimu a korupce v řadách KGB pokračovala. Neznámý nám pracovník moskevské
> > KGB, který vynášel z archivů vše, co bylo možno zpeněžit či vyměnit za
> > vodku, vynesl i tento materiál a prodal jej čečenské mafii. A nyní, díky
> > rozšíření čečenské mafie až do naší vlasti, se těch několik filmových
> > okének, které právem náleží do zlatého fondu kinematografie, ocitlo v
> Praze.
> > Nyní jsou v dobrých, spolehlivých rukou. Teprve díky doplnění této
> > vševysvětlující scény chápeme smysl filmu, který již rychle spěje do
> finále.
> > Mrazík, který nechce pro poměr s Ivanem riskovat své společenské
> postavení,
> > se dohodne s Ivanem i s Nasťou. Tito dva spolu uzavřou fiktivní sňatek.
> > Jest jim ještě třeba přemoci nové intriky travestity-Baby Jagy, který/á se
> > spojil/a s loupežníky, aby zabránil/a Ivanovu společenskému vzestupu. Díky
> > Mrazíkovým penězům se však podaří všechny uspokojit. Pohádka tedy končí
> > happyendem. Všichni jsou spokojeni: Mrazík žije s Ivanem i Nastěnkou v
> > harmonickém partnerském vztahu: Oba, mladý homosexuál i dívka, jsou citově
> > vázáni pouze na něho, k sobě navzájem pociťují nanejvýš city sourozenecké.
> > Mrazík je tedy středem trojice, díky němu může celá soustava fungovat.
> > Spokojeny jsou však i Marfuša s macechou: Realizují své lesbické zaměření
> ve
> > vztahu vzájemném. Jejich vášnivé objetí před tváří vesnického davu je
> > veřejným vyznáním hrdélesbicity. Pozdní lásku nacházejí i stařík, otec
> > Nastěnčin, a stará matka Ivanova. A pokud by Nastěnka přece jen pociťovala
> > potřebu styku s vyhraněným heterosexuálem, může dát průchod své
> náklonnosti
> > ke stařičkému otci, neboť on jediný je čistě heterosexuálním mužem našeho
> > příběhu. Osvobodivý sex bez zábran, k němuž všechny vyzval Mrazík, smiřuje
> > všechny konflikty.
> >
> > Poučeni tímto výkladem už rozumíme, co znamená termín ruská trojka
> (použitý
> > již Gogolem a ve filmu naznačený třemi koňmi Ivanova spřežení i třemi
> > prasaty Marfušinými) a proč se film vlastně jmenuje Mrazík.
> >
> > P. S.: A co Baba Jaga? I on má přece právo na sexuální štěstí! Ovšem že
> má -
> > pečliví diváci si jistě povšimli, že Baba Jaga v posledním záběru odchází
> > tahána za sukni Nastěnčiným pejskem Punťou...
> >
> > DAL UZ TO NECHAVAM NAPROSTO BEZ KOMENTARE ))
skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Mrazík
prohledat
1 příspěvků (zobrazeno 1 až 1) od 17.02.2003 do 17.02.2003, založil/a
00:03:02
17.02.2003
17.02.2003

Bob