Homeless sind zuruck (doporucuju cely)

prohledat
1 příspěvků (zobrazeno 1 až 1) od 13.11.2003 do 13.11.2003, založil/a
řadit dle data
22:19:09
13.11.2003
Samantus
Když je student na PORGu už nějaký pátek, začne si všímat, co všechno ze školy zmizelo a už tu není: Koberce, známky z přístupu, Kubíček… a somráci. Kdo si vzpomíná na Mikiše, ví, že jich tu byly spousty a nebylo snad přestávky, kdy by nebylo slyšet nějaké to „Hejplís…!“



Zdá se, že spolu i s Mikišem odešel z PORGu i somrácký duch. Je však možné, že pouze spí, a proto se pokusím pomocí tohoto článku s ním trochu zatřást, aby se probudil. Neboť somráctví je způsob života skýtající mnoho výhod, jichž je škoda nevyužít.



Koho daná problematika zaujala, měl by si nejprve přečíst Mikišův seriál Homeless mit uns, jenž vycházel v PORGazeenech 22–24, a reportáž z akce WAR '99 z čísla 25. Jedná se o základní literaturu, ve které jsou vysvětleny pojmy, bez nichž nelze pokračovat dál.



Ve svém článku bych chtěl nastínit problémy, se kterými se somrák může setkat, a způsoby, jak je řešit. Dále bych chtěl zdůraznit některé zásady, jež by měl správný somrák dodržovat, avšak ne každý tak činí.



Problém, s nímž se mnozí potýkají, je neujasněnost pojmů bufeťák, homeless, santusák a somrák. Takováto nejasnost zcela jasně ukazuje na neznalost základní literatury, konkrétněji Malého slovníku alternativní výživy, který vyšel v PORGazeenu 22.



Abyste teď honem nemuseli číslo 22 hledat, příslušná hesla zde ocituji:



bufeťák – osoba požívající bufet.



homeless – zde slovník mlčí, avšak každý trochu jazykově vzdělaný jedinec si jistě odvodí, že se jedná o člověka, který má o dům méně.



santusák – člověk, jejž potkal santus.



somrák – osoba provozující somr. Somráci jsou fajn.



Tyto definice jsou poměrně přesné a vystihující, avšak pokud člověk není seznámen se souvisejícími hesly, mnoho se nedozví. Z tohoto důvodu si dovolím příslušná hesla rovněž ocitovat:



bufet – 1. (z českého „buď fit!“) nedojedené jídlo, o které původní majitel ztratil zájem. Šarmantně využijeme příležitost. 2. stánek nebo obchůdek s občerstvením, vynikající prostor pro bufet (1), santus a somr.



santus – (z lat. „santctus“ – svatý; skloňujeme: bez santusu, santusem atd. nikoliv „santu, santem“) nalezená, nikomu nepatřící potrava (nejedná se tudíž o bufet či somr). Bývá vskutku posvátná. Laik by se většinou mylně domníval, že se jedná o nepoživatelnou záležitost. Nesmíme se zapomenout pomodlit a utřít si ruce, abychom předešli možným infekcím.



somr – (z anglického „sommer“ – léto, letní) způsobe získávání obživy, pokud tato je něčím majetkem a nejsme-li zloději. Existuje mnoho somr-stylů (angl. „sommer-styles“) s typickými technikami, od verbální přes znechucující až po mírně nátlakové. Musíme zpravidla odhadnout vyhlédnutého donora, na který způsob je asi tak zralý. Nikdy nepoužíváme násilí a nekrademe. Podle druhu donora rozdělujeme na somr primární (zemědělské družstvo, jatka), sekundární (obchod, kuchyně, restaurace) a terciární (lidé, kteří si jídlo koupili – nejčastější druh donorů).



Předpokládám, že po tomto výkladu jsou uvedené výrazy každému jasné. Dovolím si pouze upozornit, že ne vždy bývá snadné určit, jedná-li se o bufet či santus. V každém případě se přesvědčíme, zda patřičná věc opravdu ničí není nebo ztratil-li o ni původní majitel skutečně zájem. Není-li tomu tak, zkušeně převedeme případ na somr a v konečném výsledku se věci zmocníme.



Máme-li pochybnosti o tom, zda věc něčí je, nebo ne, a majitel není v dosahu, necháme si raději zajít chuť, než abychom se dopustili krádeže.



Mnoho lidí uvažuje o tom, že by teda ten somr zkusili, avšak nejsou si jisti, zda pro to mají dostatečné důvody, či zda to dokonce není nemorální. V následujících odstavcích se dozvíte, máte-li dostatečné předpoklady, a že somr skutečně nemorální není, ba naopak.



Somrákem se člověk většinou stává poté, co sezná, že žije v konzumní společnosti, jež se topí v přebytcích. Svým rozhodnutím na sebe bere nelehký úkol odpomoci společnosti od těchto přebytků, aby bídně nezhynula následky přežrání, nýbrž aby se místo toho se věnovala svatějším úkolům.



Jedna ze zásad somráka je vyhnout se práci, jak jen lze. Tím postupuje své potenciální pracovní místo někomu, kdo ho potřebuje více. Toť tah velice záslužný; zejména v zemích, kde je pracovních míst nedostatek.



Somr většinou nechodí sám, nýbrž je doprovázen svými věrnými druhy bufetem a santusem. Takto, jako tři králové, putují ode dveří ke dveřím



Pozitivní dopady bufetu jsou snad zřejmé a nemusím je ani uvádět: Plýtvání jídlem je těžký hřích a bufeťák se snaží svým jednáním vyhazovače jídla tohoto hříchu uchránit a nadto mu připsat na konto dobrý skutek pomoci bližnímu.



Santus je obdoba bufetu, avšak v jeho pozdější fázi. Potkáme-li volně žijící či rostoucí santus, připodobňujeme se tím myslivci nebo zemědělci. Na rozdíl od nich však nepracujeme a santus nedobýváme za účelem výdělku.



Začínající somráci (bufeťáci, santusáci) se často potýkají s problémem, že je jejich okolí neakceptuje ba dokonce jimi pohrdá. Zde nezbývá, než si pevně stát za svým názorem a ukázat, že se jedná o činnost vpravdě blahodárnou. Pevně doufám, že tento článek pomůže obměkčit četná srdce nepřejícných donorů.



Následující text je mé rozšíření k Mikišovu Malému slovníku alternativní výživy:



afterparty – party pořádaná po skončení nějaké předchozí akce (např. plesu). Podstatné je, že pití bývá zdarma; proto – byli-li jsme tak hloupí a koupili si lístek na předchozí akci – ho zde propijeme nejméně pětinásobně.



bekvoš – (z angl. „back wash“ – mýti zpět) technika pití, kdy se nevypije veškerá tekutina, ale část se vrátí zpět do nádoby. Používá se, když nápoje je málo a santusák chce mít pocit, že pije avšak nápoje neubývá. Bekvoš se udává v procentech a obvykle nabývá hodnot 0–200 %, dle technické zdatnosti jedince. Překoná-li se hranice 200 %, nabývá slovo bekvoš svého druhého významu a totiž jakéhokoliv zvratku.



Iron – lahodný alkoholický nápoj modravé barvy. Někteří lidé ho ze záhadných důvodů používají na mytí oken. Zřejmě pozůstatek z dob komunistické éry, kdy čisticí prostředky nebyly k mání a každý si musel vypomoci, jak uměl.



Iron Maiden – 1. legendární metalová skupina 2. vznešený název pro Iron



Jar – pěnivý prostředek na mytí nádobí. Experimenty bylo zjištěno, že naproti Ironu, kdy se nápoj může změnit na mycí prostředek, zde opačný proces nefunguje a Jar pít nelze.



krádež – odcizení věci, jež není naším majetkem. V každém případě se jí vyhýbáme, neboť: a) je nemorální, b) snižuje důvěřivost a štědrost potenciálních donorů.



mrkev – jedna z nejrozšířenějších druhů zeleniny v zemích střední a severní Evropy. V mrkvi je vysoký obsah provitaminu A, karotenu, vitaminů skupiny B, vitaminu C a mnoho dalších látek podporujících činnost organismu.



Okena – neboli Absolut Homeless. Jiná obchodní značka pro Iron. Někteří somráci jí dávají přednost pro její údajnou jemnější chuť.



práce – síla (pankáč) po dráze. Somrák se jí snaží většinou všemožnými způsoby vyhnout. Nejčastější cesta vede přes tzv. šolíchání.



síla – pankáči. Pojem osvětlil r. 2000 D. Přibík.



zvratek – potrava, o niž původní majitel ztratil svůj zájem, avšak až poté, co ji pozřel. Jedná se tedy o bufet. Mnozí mají proti takovémuto bufetu neopodstatněné předsudky a nazývají ho humáčem. Zřejmě jim nedochází pozitivní stránka věci, totiž že potrava je již rozkousaná, čímž má santusák ulehčenou práci.



Doufám, že vás článek k mnohému inspiroval, a bude-li úspěšný, dočtete se na stránkách příštího PORGazeenu o praktických radách a návodech, kterak provádět somr.



Budu rovněž rád, budete-li mít jakékoliv otázky či náměty k danému tématu.



Extreme Tyres