skoda.virt.cz
stránky o vozech Škoda 105-136, Rapid, Garde a jejich předchůdcích
Škoda 120S rallye (1975)
(replika podle testu v časopise Svět Motorů)
V roce 2007 jsme se rozhodli postavit společně s tátou a bráchou co nejvěrnější repliku auta 120S Rallye a jako námět posloužil dobový článek ze Světa Motorů,kde bylo auto podrobeno testu. Zároveň jsem chtěl použít komponenty z novějších modelů (motor s hliníkovou hlavou +převodovka 5°,široký nápravy,.4P třmeny,posilovač,hřebenov é strmé řízení. V posledních letech jseme společně s Petrem Urbanem (Urbi) za jeho velkého přispění pracovali na konečné verzi motoru (1.3R) který byl dokončen v roce 2016. Na podzim 2016 proběhlo zajíždění a na jaře 2017 finální odladění.
Motor 1.3R: 1289ccm 75.5x72. k.p 12:1, Použit základ z Formule ŠKODA NF 1300 - upraven pro soutěžní použití,H ojnice,nová kliková hřídel 1.3Mpi,lehké pístní čepy,upravené písty Almet,odlehčená leštěná zdvihátka,Hlava motoru v úpravě Max od Petra Urbana, Utěsnění spalovacích prostorů metodou měděných kroužků,zakázkové těsnění vodního prostoru od Kalina Zlín,sání přes hlavu optimalizace délek a tvarů kužele kanálů Petr Urban,2xFajs 40DCOE,King regulátor tlaku paliva,nízkotlaká pumpa Facet, molitanové filtry Pipercross. Mazání z olejové vany SAE 10W/60.Chladič oleje Setrab. Rozdělovač kontaktní PAL Š110R,(upravená odstředivá regulace 130LR),cívka červená Bosch,zapalovací svíčky NGK Japan VX
Max.otáčky 7500ot/min.
Spojka: - Lamela závodní Rennsport kovokeramická,přítlačák ZF Sachs M190
Převodovka: - 5st.synchronní,alternativ ní úprava převodů s rovnými zuby, sériová rozvodovka bez samosvoru,mokré poloosy.
Podvozek: - vyztužená ramena,hřebenové řízení strmý pastorek, tlumiče HP, altern.(GAZ), přední stabilizátor 20mm
Kola: -Disky loukotě, pneu 175/70 R 13
-ARC, 175/60 R13 YOKOHAMA A539 Yokohama
Brzdy: - přední čtyřpístky +Ferodo DS 3000 - seriové kotouče
- vzadu bubny, pakny Beral
- DOT 4 Racing SRF
Interiér: -Kaplička,mechanický tlakoměr oleje,teploměr, otáčkoměr Smiths,pásy Moravan,2x tripmaster Halda,středový panel se spínačkou,intercom,lampič ka, ochraný demontovatelný dobový rám ,odpojovač baterie,hasičák.
Rampa: 2+2 světlomety Hella
Fotky ze skládání auta v roce 2008 a další info : www.skodateam.cz/Martasko va_120_S_Rallye
(replika podle testu v časopise Svět Motorů)
V roce 2007 jsme se rozhodli postavit společně s tátou a bráchou co nejvěrnější repliku auta 120S Rallye a jako námět posloužil dobový článek ze Světa Motorů,kde bylo auto podrobeno testu. Zároveň jsem chtěl použít komponenty z novějších modelů (motor s hliníkovou hlavou +převodovka 5°,široký nápravy,.4P třmeny,posilovač,hřebenov é strmé řízení. V posledních letech jseme společně s Petrem Urbanem (Urbi) za jeho velkého přispění pracovali na konečné verzi motoru (1.3R) který byl dokončen v roce 2016. Na podzim 2016 proběhlo zajíždění a na jaře 2017 finální odladění.
Motor 1.3R: 1289ccm 75.5x72. k.p 12:1, Použit základ z Formule ŠKODA NF 1300 - upraven pro soutěžní použití,H ojnice,nová kliková hřídel 1.3Mpi,lehké pístní čepy,upravené písty Almet,odlehčená leštěná zdvihátka,Hlava motoru v úpravě Max od Petra Urbana, Utěsnění spalovacích prostorů metodou měděných kroužků,zakázkové těsnění vodního prostoru od Kalina Zlín,sání přes hlavu optimalizace délek a tvarů kužele kanálů Petr Urban,2xFajs 40DCOE,King regulátor tlaku paliva,nízkotlaká pumpa Facet, molitanové filtry Pipercross. Mazání z olejové vany SAE 10W/60.Chladič oleje Setrab. Rozdělovač kontaktní PAL Š110R,(upravená odstředivá regulace 130LR),cívka červená Bosch,zapalovací svíčky NGK Japan VX
Max.otáčky 7500ot/min.
Spojka: - Lamela závodní Rennsport kovokeramická,přítlačák ZF Sachs M190
Převodovka: - 5st.synchronní,alternativ ní úprava převodů s rovnými zuby, sériová rozvodovka bez samosvoru,mokré poloosy.
Podvozek: - vyztužená ramena,hřebenové řízení strmý pastorek, tlumiče HP, altern.(GAZ), přední stabilizátor 20mm
Kola: -Disky loukotě, pneu 175/70 R 13
-ARC, 175/60 R13 YOKOHAMA A539 Yokohama
Brzdy: - přední čtyřpístky +Ferodo DS 3000 - seriové kotouče
- vzadu bubny, pakny Beral
- DOT 4 Racing SRF
Interiér: -Kaplička,mechanický tlakoměr oleje,teploměr, otáčkoměr Smiths,pásy Moravan,2x tripmaster Halda,středový panel se spínačkou,intercom,lampič ka, ochraný demontovatelný dobový rám ,odpojovač baterie,hasičák.
Rampa: 2+2 světlomety Hella
Fotky ze skládání auta v roce 2008 a další info : www.skodateam.cz/Martasko va_120_S_Rallye
MVM 120S - komentáře:
21:11:36
30.07.2014
30.07.2014

vhml
-> MVM 30.07.14 21:02:30: já mám taky zahnutý kanály ve 140LS a nejede to vyloženě blbě :-)
21:02:30
30.07.2014
30.07.2014

MVM
-> Šediváček:
Zdar pane :-)
Asi takhle: ta hlava je pravá dobová upravovaná z roku 90 - 92 a je ještě se zahnutým kanálem (řekněme že z určitýho pohledu by -"neměla jet" ) Jenže je původem z NF 1300 kde byly určitý technický a rozměrový předpisy a tudíž je v rámci průměrů kanálů a ventilů upravená na 101% (dost se na tom podílel Urbi který to finišoval) Máte pravdu že hlava 50kW má větší potenciál a je možný s menším úsilím při úpravě dosáhnout podobných parametrů. Tahle hlava má 8mm ventily a znatelně odlehčené kvůli proudění a taky otáčkám, ale největší podíl se skrývá jinde.
Motor nedělám se snahou o nejvyšší výkon - páč autem se nezávodí,bude na Véčkových číslech a chci aby měl motor důrazný projev. Protože motor dělá auto a převodovka ho pohání ..
Zdar pane :-)
Asi takhle: ta hlava je pravá dobová upravovaná z roku 90 - 92 a je ještě se zahnutým kanálem (řekněme že z určitýho pohledu by -"neměla jet" ) Jenže je původem z NF 1300 kde byly určitý technický a rozměrový předpisy a tudíž je v rámci průměrů kanálů a ventilů upravená na 101% (dost se na tom podílel Urbi který to finišoval) Máte pravdu že hlava 50kW má větší potenciál a je možný s menším úsilím při úpravě dosáhnout podobných parametrů. Tahle hlava má 8mm ventily a znatelně odlehčené kvůli proudění a taky otáčkám, ale největší podíl se skrývá jinde.

Motor nedělám se snahou o nejvyšší výkon - páč autem se nezávodí,bude na Véčkových číslech a chci aby měl motor důrazný projev. Protože motor dělá auto a převodovka ho pohání ..
20:44:46
30.07.2014
30.07.2014

Šediváček
od Vény: -> MVM: Zdar. Už tu mám tlumočníka, tak se můžu zeptat
Jen tak ze zvědavosti, nebylo by lepší tam šoupnout rovnou třeba felda ventily do tý hlavy, eventuálně něco úchylnějšího s 6mm a míň dříkem a třeba větším talířkem? když už tam sou ty webery. Cenově to je někdy lepší, než fávo ventily (pokud to sou 8mm dřík, nemam v očích šupleru). Tohle je řek bych zbytečně moc práce s dílem, co za to nestojí a docela mě zajímá jakou to má takle pevnost. Ale tak každej má svoje způsoby
A ještě bych jí líznul ze stran parohů, když už byla takle rozebraná.
Véna.
Jen tak ze zvědavosti, nebylo by lepší tam šoupnout rovnou třeba felda ventily do tý hlavy, eventuálně něco úchylnějšího s 6mm a míň dříkem a třeba větším talířkem? když už tam sou ty webery. Cenově to je někdy lepší, než fávo ventily (pokud to sou 8mm dřík, nemam v očích šupleru). Tohle je řek bych zbytečně moc práce s dílem, co za to nestojí a docela mě zajímá jakou to má takle pevnost. Ale tak každej má svoje způsoby
A ještě bych jí líznul ze stran parohů, když už byla takle rozebraná.Véna.
12:40:08
27.07.2014
27.07.2014

MVM
-> Urbi:
Ahoj... No ony ty písty jsou pozůstatky z ČSSR.. V tý době měli už němci dávno Mahle
Japonci a zbytek světa nemluvě.Do zastaralých OHVček tehle píst ve své podstatě "stačí" a jak píšeš - mockrát stejně shoří... ovšem kvůli nevhodnýmu nastavení. Navíc tyhle motory najely do repase max desítky hodin..
Ahoj... No ony ty písty jsou pozůstatky z ČSSR.. V tý době měli už němci dávno Mahle
Japonci a zbytek světa nemluvě.Do zastaralých OHVček tehle píst ve své podstatě "stačí" a jak píšeš - mockrát stejně shoří... ovšem kvůli nevhodnýmu nastavení. Navíc tyhle motory najely do repase max desítky hodin..11:32:39
27.07.2014
27.07.2014

Petr Urban
-> m8rinek: Přesně jak píše -> MVM:
Sériový píst Favorit/Fel. má vůli ve válci 0,04mm a vydrží i dlouhodobější detonace - ale ta váha..., Almet minimálně 0,13mm aby fungoval a u více přetíženého motoru ještě více. Kdo navrhoval jeho tvar - tlustost na některých místech úplně přehnaně a zbytečně, zbytečně velkou výšku spodního dna od oka (nemožno ufiknout) atd., to asi nebyl přiznivec motorsportu, protože váha pístu je v základu větší než sériového Fabiového. Co pochválit je snad hladkost vrchlíku pístu, který se stejně musí strojně upravit vybráním pro ventily (mohlo být z výroby vč. jiné tloušťky dna, ok pro čep a výšky pístu.) Tzn. jediné proč tyto písty používat je nahnání velkého KP bez nadměrného snížení hlavy a že jsou prostě jediné dostupné na naše krámy. O Maďarech jsem taky něco slyšel... zatím né přesně. Ale budou i celkem levné kované písty na škodovku, jde jen o čas kdy, výroba se bude řešit, více k tomu nevím. Ale jsou i další možnosti hned ...použití lehčích pístů z nějakého sériově vyráběného auta např. s maličko jiným vrtáním, převrtat a vyhonovat vložky (mohu nechat udělat). Jen vzít několik katalogů a hledat...
Sériový píst Favorit/Fel. má vůli ve válci 0,04mm a vydrží i dlouhodobější detonace - ale ta váha..., Almet minimálně 0,13mm aby fungoval a u více přetíženého motoru ještě více. Kdo navrhoval jeho tvar - tlustost na některých místech úplně přehnaně a zbytečně, zbytečně velkou výšku spodního dna od oka (nemožno ufiknout) atd., to asi nebyl přiznivec motorsportu, protože váha pístu je v základu větší než sériového Fabiového. Co pochválit je snad hladkost vrchlíku pístu, který se stejně musí strojně upravit vybráním pro ventily (mohlo být z výroby vč. jiné tloušťky dna, ok pro čep a výšky pístu.) Tzn. jediné proč tyto písty používat je nahnání velkého KP bez nadměrného snížení hlavy a že jsou prostě jediné dostupné na naše krámy. O Maďarech jsem taky něco slyšel... zatím né přesně. Ale budou i celkem levné kované písty na škodovku, jde jen o čas kdy, výroba se bude řešit, více k tomu nevím. Ale jsou i další možnosti hned ...použití lehčích pístů z nějakého sériově vyráběného auta např. s maličko jiným vrtáním, převrtat a vyhonovat vložky (mohu nechat udělat). Jen vzít několik katalogů a hledat...
16:00:47
26.07.2014
26.07.2014

MVM
-> m8rinek:
Tak já se setkával s Almety dost často a pokud je vše ostatní na motoru (směs,předstih) ok,tak slouží dobře. Mají nevýhodu že jsou poměrně těžký,bývají hůř dostupný,ale jinak slouží svému účelu. Jsou určitě k dispozici i jiný písty(u jiných výrobců) ale je potřeba variovat s kompresní výškou,délkou ojnice a pod..
Píst obecně vydrží dost - zničí jen detonace,teplotní přetížení,nesprávná vůle..
Tak já se setkával s Almety dost často a pokud je vše ostatní na motoru (směs,předstih) ok,tak slouží dobře. Mají nevýhodu že jsou poměrně těžký,bývají hůř dostupný,ale jinak slouží svému účelu. Jsou určitě k dispozici i jiný písty(u jiných výrobců) ale je potřeba variovat s kompresní výškou,délkou ojnice a pod..
Píst obecně vydrží dost - zničí jen detonace,teplotní přetížení,nesprávná vůle..
15:48:01
26.07.2014
26.07.2014

MISCHO
Pekná praca
len tak dalej.
len tak dalej.15:25:35
26.07.2014
26.07.2014

m8rinek
-> MVM: Jaký jsou reference na Almetí písty? Slyšel jsem hlášky o kvalitních pístech z Maďarska, ale kam na ně nevím.
15:25:14
26.07.2014
26.07.2014

Luky
-> MVM: to máte docela široké možnosti

15:22:32
26.07.2014
26.07.2014

MVM
-> m8rinek:
Tak je snaha v rámci možností... dík.
Tak je snaha v rámci možností... dík.
10:16:55
26.07.2014
26.07.2014

m8rinek
Krásná čistá práce...
12:06:50
20.04.2014
20.04.2014

Adam59
-> MVM: díky 

12:02:15
20.04.2014
20.04.2014

MVM
-> Adam59:
š100 r.1973 (120S 1971-1975)
š100 r.1973 (120S 1971-1975)
13:19:17
19.04.2014
19.04.2014

Adam59
můžeš se prosím podělit o rok výroby kastle?

20:27:27
13.04.2014
13.04.2014

rally-skoda
Moc moc moc pěkné... :)
18:20:30
08.04.2014
08.04.2014

Jozka
-> MVM: Odhadnul bych, že takovýmhle způsobem postavená replika by vůbec neměla nikoho urazit.. ostatně by mě zajímalo, kolik "origo" 120S jsou jen štítek, plech, papíry a příslušné komponenty v upravený stovkový kastli.
Když se kamarádovou auto originální likvidovalo, bylo po 12ti letech závodění tak roztrhaný na kaši, že bylo dobrý leda tak jako dárce orgánů - a taky tak nakonec posloužilo jednomu čímanovi.. kterej má teď podfukem originál (a kámoš jen ten kousek plechu s číslem).
Když se kamarádovou auto originální likvidovalo, bylo po 12ti letech závodění tak roztrhaný na kaši, že bylo dobrý leda tak jako dárce orgánů - a taky tak nakonec posloužilo jednomu čímanovi.. kterej má teď podfukem originál (a kámoš jen ten kousek plechu s číslem).
17:39:51
08.04.2014
08.04.2014

MVM
-> Jozka:
V pohodě - dík za pochvalu všem. Není to renovovaný originál ale postavená replika - tak jako tu někde byl článek že si parta kluků postavila 130ku. My si udělali Sko pro radost.
V pohodě - dík za pochvalu všem. Není to renovovaný originál ale postavená replika - tak jako tu někde byl článek že si parta kluků postavila 130ku. My si udělali Sko pro radost.

MVM 120S



