Spotřeba vašeho auta?

prohledat
2955 příspěvků (zobrazeno 751 až 800) od 01.11.2011 do 14.07.2025, založil/a mark - zrušená registrace
řadit dle data
13:18:14
09.04.2019
palinator
-> Jumbo:

A můžeš mi říct, jak spálit benzín jinak, než ve směsi se vzduchem? 3



Jinak bych chtěl vidět, jak ten tvůj zahradní traktor jede většinu času v plném zatížení, tzn. na hranici, kdy se začíná už pomalu dusit. Pro tvůj výpočet to má naprosto klíčový význam. V oblasti jmenovitého výkonu má navíc tento účinnost necelých 25%.



-> dragon_cb_cz:

Ono nemalou část jízdy se do spotřeby nemůžou světlomety počítat - a to při deceleraci se zařazeným kvaltem. Obvykle je potřeba motorem brzdit co nejvíce, zbytek připadá na brzdy.

Jinak ve volnoběhu vychází vzrůst spotřeby na cca 0,1 l/h. Přepočteno na 100 km to vychází od cca 0,1 až 0,3 litru.
13:14:54
09.04.2019
dragon_cb_cz
-> Jumbo: Asi nemám energii/čas ti vysvětlovat, proč je tvůj způsob výpočtu dost vachrlatý. Každopádně jsi mě přinutil googlit o něco víc a z nějakých experimentálních dat vychází celková účinnost sestavy motor-alternátor o dost lépe, než jsem odhadoval - cca 23% (mě to vycházelo výrazně níž - 7.5%)... tzn svoje výsledky bych měl dělit třema. V mém jízdním cyklu by to tak vycházelo na nějakých 0.17l/100km. Pokud bych vzal v úvahu ještě úsporu v zadních světlech atd, jsem na těch 0.2l/100km celkem v klidu.



Zdroj: web.archive.org/web/.../d rl_trl.pdf - strana 17. Vychází tam spotřeba cca 0.1mg paliva za sekundu na 1W elektrického výkonu, tzn v případe 160W předních světel 16mg/s (přesně 16,15mg/s). Opět uvažuju průměrnou rychlost 35km/h, tzn 100km za 2.85 hodiny = 10260 vteřin, ve výsledku 165,69g paliva na 100km. Při hustotě 0,737kg/l to vychází na 224,81ml paliva na 100km - tzn ty mnou výše zmíněné dvě deci...
13:03:53
09.04.2019
Jumbo
-> dragon_cb_cz: Ještě jedna drobnost. Elektrocentrála s výkonem cca 1kVA, tedy 1kW sežere za hodinu zhruba 0,5 benzínu. Což sedí tomu, co jsem psal já, nikoliv cos psal ty...
12:10:06
09.04.2019
Jarda/felda
-> Borderer 09.04.19 10:36:47: teplotní čidlo, pokud to má dvě tak to na sání 1
12:07:09
09.04.2019
Jarda/felda
-> dragon_cb_cz 09.04.19 09:54:24: víc než svícení má vliv to že si pustíš klimatizaci nebo otevřeš okno 3 3
12:03:49
09.04.2019
Jumbo
-> dragon_cb_cz: Studie sice řeší hlavně DRL, ale v době studie (2002) se asi nedá mluvit o LED a reálně tam bylo 30 - 40 W v žárovkách, což pořád nesedí do tvojí rovnice.



A o výkonu auta mluvím proto, že alternátor je na té straně motoru, kde se jeho výkon měří, tudíž je to relevantnější porovnání, než tepelná energie v litru benzínu. Navic se nespaluje čistě benzín, ale jeho směs se vzduchem, která bude mít taky jistě jinou tepelnou energii, než ten litr čistého benzínu.



Pokud bych vzal tvůj vstup, vzal si můj motor v zahradním traktoru, který má 13 kW a jedě většinu času na plný zátah, tak mám 8.89kW/h na litr benzínu. Při předpokladu 15% účinnosti motoru je to asi 1,33 kW/h, takže bych za hodinu provozu spálil nějakých 10 litrů benzínu, což je kardinální blbost...



Čistě logicky pokud jede auto v klidu po rovině, bude motor brát tak 10 kW výkonu, spotřeba nějaké 4l/100 km. Pokud z toho výkonu vezmu 0,24 kW (120 W žárovek a 50% účinnost alternátoru), tak jsem motoru vzal cca 2,5% používaného výkonu, adekvátně taky zvedl spotřebu...



Edit: Motor má 17,5 HP, tedy asi 13 kW
upraveno 1x, naposled 09.04.2019 12:54:01
11:46:31
09.04.2019
dragon_cb_cz
-> Jumbo 09.04.19 11:13:07: A ještě teda dodávám k tomu "podle mě se to takhle počítat nedá" - přijde mi to daleko exaktnější, než čachrování s procenty maximálního výkonu atd. Pracuješ v zásadě jen se zákonem zachování energie, účinností dvou prvků (motor a alternátor), zbytek jsou exaktní veličiny (čas a rychlost).
11:43:00
09.04.2019
dragon_cb_cz
-> Jumbo: Začnu od konce - ta studie mluví o úsporách benzínu, pokud bys zrušil právě DRL, který mají malý odběr - nikoliv hlavní světlomety, které mají odběr cca 10x větší... jinými slovy, studie dochází (nepřímo) k řádově stejným výsledkům jako já.



K těm tvým číslům - moc nevím, proč se tam taháš věci jako "maximální výkon motoru" a "maximálně zatížený alternátor" - to přece s reálným provozem nemá nic společného. Kolik procent času využíváš plný výkon motoru?



Pokud bys "spotřebu světel" chtěl odvozovat od maximálního výkonu motoru, tak bys také musel uvažovat spotřebu motoru v okamžiku, kdy toho maximálního výkonu dosahuje. Už to samo o sobě ten výpočet výrazně promění a to ještě nebereš v potaz to, že v tu chvíli motor běží daleko blíž svému optimu účinnosti, než v běžném provozu.



Jinak číslo které jsem kdysi googlil já je cca 0.3l/100km, tzn skutečně o něco (ale ne o řád!) nižší, než to moje. Všimni si ale taky, že uvažuju průměrnou rychlost 35km/h, tzn relativně nízkou, odpovídající mému běžnému jízdnímu režimu. Spotřeba světel je "hodinová", nikoliv kilometrová - čím jezdíš rychleji, tím ten vliv na spotřebu na km bude nižší pochopitelně.
11:35:55
09.04.2019
bouchy
-> Jumbo: Taky jsem měl nějakej výpočet, žel si ho nepamatuju. Úspora nula nula nic, možná nějaký deci na 100 km. Proto nechápu dnešní SS a rekuperaci, který alt. odpojují (takže myslet si jó dneska jedu 150 km po dálnici, to si baterka bude chrochtat - tak to už bohužel neplatí, ona to celý auto může táhnout sama bez alternátoru, dovoluje-li to napětí, počasí...). Ale u dřívějšího "pořádnýho" způsobu nabíjení to to asi po dobití baterky bude jedinej větší odběr. Průserový jsou u aut, kde se s celodenním svícením nepočítalo, spoje na palubce atp. a žárovky (např FI). Z hlediska spotřeby má asi větší vliv počasí, nervozita způsobená loudalem a jeho následný předjíždění a obecně neplynulost provozu. Startovat 5x za minutu při cukání před obejzdem nebo křižovatkou je taky super. To snad sežere ještě víc jak paliva, jak náboje v baterce.
11:13:07
09.04.2019
Jumbo
-> dragon_cb_cz: Výpočet zajímavý, ale podle mě se to takhle počítat nedá.



Z logického pohledu si 90A alternátor vezme při plném zatížení z motoru cca 1,1kW výkonu motoru, počítals že přední světla sežerou 0,12 kW, což je velmi malá část toho, jaký výkon motor produkuje, třeba u auta s výkonem 60 kW je to 0,2% jeho maximálního výkonu, i pokud by člověk řekl, že používá průměrně 25% výkonu motoru, tak se bavíme stále o číslech pod 1% výkonu, které si bere alternátor na přední světla, což se rozhodně nedá spojovat se spotřebou 0,5l/100 km. Reálné hodnoty zhoršení spotřeby budou podle mě v řádech okolo 1%, tedy cca desetina toho, cos tu uvedl ty.



K podobnému závěru došlo i několik studií...



www.energy.ca.gov/2005pub lications/.../CEC-600-2005 -024-AD-1G.pdf
upraveno 1x, naposled 09.04.2019 11:21:10
10:36:47
09.04.2019
Borderer
-> bouchy: Já po instalaci denního svícení nepoznal ve spotřebě rozdíl žádnej, +/-0,1l/100km, takže víc udělá jeden studenej start navíc nebo kolona.



Vrátím se trochu do pravěku, 1.3 BMM žere jak tank, kolem 9 litrů na dálku...novej vzducháč, v zapalování kabely, víčko a palec rozdělovače, svíčky, lambda funguje. Je ještě nějaká kravina, co u totohle motoru má takovej vliv na spotřebu? Teplota motoru se pohybuje mezi 80 - 85°C, což už by sytič dávno běžet neměl, ne?
10:31:33
09.04.2019
dragon_cb_cz
-> Syny: Jj přesně to mi k tomu doplnil -> U-Geen: když jsem ten výpočet dával dohromady pro něj 3 Tam je otázka kolik to je, no... ale už ten předek samotnej není úplně nezajímavej.



Pro mě ale primární motivace je šetření těch hlavních světlometů - hlavně xenonů na 9-5...
10:27:24
09.04.2019
Syny
-> dragon_cb_cz 09.04.19 10:21:48: K tem H4 + parkovackam by chtelo pricist i zadek, kterej nektery auta maj nekolikanasobne osazanej a taky pristrojovku a celou palubku.
10:21:48
09.04.2019
dragon_cb_cz
-> bouchy 09.04.19 10:08:58: Nělkde jsem dohledal, že tepelná energie v litru benzínu je 8.89kW/h. Při předpokladu 15% účinnosti motoru a 50% alternátoru mi z toho vyšlo, že získám (elektrických) 0.66kWh z litru. H4 + parkovačka vepředu mají dohromady 60W x 2 = 120W == 0.12kWh za hodinu. Dál jsem počítal průměrnou rychlost 35km/h (to po Praze dost sedí), tzn za 100km "prosvítím" 0.342kW. No a finálně 0,66kWh / 0,342kWh=0,518 - skoro půl litru.



Otázka je pochopitelně jak moc jsem trefil ten odhad účinnosti motoru (vím, že benzínový motor umí být efektivnější, ale předpokládám, že za dost jiných podmínek než moje cukačka do práce) a alternátoru, zbytek by měl být relativně přesný. Tak či onak to v řádu tech deci na 100km bude.
10:08:58
09.04.2019
bouchy
-> dragon_cb_cz 09.04.19 09:54:24: Jak velkej, ideálně v množství paliva na 1000 km? Největší investice mi připadá cena žárovek (halogen, u xenonu ještě víc), případně celýho světla, když se porouchá. Jednoduchým výpčtem mi vyšla zátěž alternátoru něco přes 10% z jeho maxima. I nezatížený alternátor se musí nějak točit, i pokud se jedná o "eko" vypnuté buzení. Jinak by tam musela být spojka.
upraveno 1x, naposled 09.04.2019 10:09:23
09:59:22
09.04.2019
dragon_cb_cz
-> palinator: Ladí software jak šílenej, ale namontovat pár LED-ek je línej, to jsou lidi dneska 3
upraveno 1x, naposled 09.04.2019 09:59:29
09:55:29
09.04.2019
palinator
-> dragon_cb_cz:

Kašlu na to. 3
09:54:24
09.04.2019
dragon_cb_cz
-> palinator: Tak najdi nějaký hezký... on ten vliv na spotřebu není u denního svícení vůbec zanedbatelnej co jsem vyčetl i počítal... Pochopitelně čím nižší rychlosti, tím je ten vliv větší.
09:47:00
09.04.2019
Syny
-> palinator: Ja bych to tedy pod ty 3 chtel dostat 3
09:46:00
09.04.2019
palinator
-> Syny:

Já bych řek že už to stačí, dalo mi to docela zabrat. 3
09:44:16
09.04.2019
Syny
-> palinator: No vidis, mohl si mit mozna 2,9 l/100 km 47
09:43:21
09.04.2019
palinator
-> Syny:

Ne, jsou hnusný, mám hexafony.



E: jinak míra akcelerace mnohdy nesouvisí s tim, jak moc je to eco. Naopak je žádoucí mít nakopanej nejvyšší kvalt co nejrychlejc.
upraveno 2x, naposled 09.04.2019 09:44:21
09:42:52
09.04.2019
Syny
-> palinator: A mas LED denni sviceni? 47
09:40:44
09.04.2019
Syny
Uplne nejradsi mam tyhle ECO jezdce, kdyz jedou z vedlejsi, v ramci ECO rezimu nechtej zastavovat i kdyz vidi rozjety auto na hlavni, vjedou tam a opet v ramci ECO rezimu akcelerujou jak prelozena Avie. Takovymu pak dam s radosti davku fotonu a mam chut ho vytlacit do skarpy 3
09:38:52
09.04.2019
palinator
-> Syny:

Proto mám bubny. 40
09:38:45
09.04.2019
dragon_cb_cz
-> Syny: To u toho automatu nehrozí 3 A Libor má vzadu bubny...
upraveno 1x, naposled 09.04.2019 09:38:54
09:38:05
09.04.2019
Syny
... a to co se usetri na palivu se pak vrazi do tech shnilejch zadnich kotouci treba 3
upraveno 4x, naposled 09.04.2019 09:40:05
09:30:47
09.04.2019
dragon_cb_cz
-> palinator: Jj mám poslední dobou podobný pozorování - hlavně u SX4. Překvapilo mě to dost, do tý míry, že jsem podezříval PPC, že při těch fakt nízkejch rychlostech kecá nějak moc. Ale není to tak... speciálně díky tomu automatu se dá v kolonách (který se ale pořád nějak hýbou, tzn žádný zastavování) dosáhnout solidní plynulosti a spotřeba se drží relativně nízko i po městě. A Sobi to maj podobně (bohužel už bez toho automatu).



Ale jak píšeš, musí mít člověk trochu kliku - a nebo trochu nervy na to prudit ostatní 3
09:18:10
09.04.2019
Vojťas
-> palinator: april byl minuly tyden hele 3
09:15:45
09.04.2019
palinator
Dneska cestou do práce dosaženo symbolické mety podle všeho skutečných 3,0/100 s 1,9 TDI 66 kW -> 92 kW AlenkaMotors 40

Chvaletice - Pardubice-centrum (zimák). Tj. nějakejch 33 km. Po cestě práce na silnici, jízda střídavě jedním pruhem. Budiž kritikům dopřáno, že je na cestě vejškovej rozdíl -70 m, nicméně tento se neprojevuje ani tolik na snížení spotřeby cestou do PCE, jako spíš na zvýšení cestou zpět (ten kopec je poměrně prudkej).

Snad možná než ta hodnota je na celý akci zajímavý, jak se dá využít předvídání vývoje provozu a využití zdánlivých překážek v provozu ve svůj prospěch a tím ve snížení spotřeby. Hustý provoz a omezení v dopravě za běžných okolností vedou k nárůstu spotřeby. Včasná úprava rychlosti vede ke zvětšení plynulosti a ve výsledku se stejná trasa dosáhne při stejné průměrné rychlosti (tj. stejná dojezdová doba) s výrazně nižší spotřebou. Podotýkám, že jsem měl trochu kliku, že za mnou nikdo nejel, tak jsem mohl jezdit trochu "nesmyslně".



Akorát cestou zpátky budu muset někde profouknout ty ucpaný trubky. 3
21:03:01
13.03.2019
M@rtin
-> MerHanz 13.03.19 21:00:28: Jezdil jsem s oběma autama stejně. 7,2 mám na palubáku, tam se plyn neprojeví ...
21:00:28
13.03.2019
MerHanz
-> M@rtin: tak to svoji oktu setris a jezdíš dál. Nebo jsi zázračnej řidič 4. Nenahel. Jsem s obdobným autem mnoho, ale průměr byl přes 8 a to tam byly couracky i jedna delší trasa. Každopádně 7.2 na prdiky je snovy.
20:41:24
13.03.2019
Tomaso435
-> dragon_cb_cz: to je krásná hodnota :D to by alenka moh vyladit na1.9 :D
20:23:05
13.03.2019
M@rtin
Já teď vracel služební o3 FL s 1,6 TDi a dlouhodobá tam byla 6,5



Se svým MPI mám dlouhodobou 7,2
20:10:17
13.03.2019
dragon_cb_cz
-> Tomaso435: Jj, v noci jsem kdysi jel z chalupy (u Kutné Hory) do Prahy s Oktou za 2.8 dle PPC... vylhanější než Babišovo statistiky pochopitelně. Ale chce to trasu znát.
19:42:27
13.03.2019
Tomaso435
-> dragon_cb_cz: joo to je taky hezký :))) no v noci když není problém jet 80 a nespěchám pač je mi jedno jesi pudu spat ve 2 nebo ve 3, tak mám zatím rekord 4,1 :-D a to praha trója - mohelnice 3 ale to už fakt dělám píčoviny a vyžívám se v tom jak kámoš s forestrem tímhle stylem ujede 100km a já 300 3
19:31:34
13.03.2019
dragon_cb_cz
-> Tomaso435: Jj víme, známe, umíme... podobným způsobem jsem udělal s SX4 tohle -> dragon_cb_cz 21.02.19 11:13:45: , ale to teda bylo v noci a neznámý terén, takže se to bohužel trochu projevilo. Bohužel v pražském a okolním provozu pro podobný srandičky moc prostor není 8
19:23:18
13.03.2019
Tomaso435
-> dragon_cb_cz: já to plus minus mám takhle celou zimu :-D samozřejmě když bylo nasněžíno a jel sem do hor kdy sem 60km jel na dvojku ve sněhu nebo do práce kdy sem tam 4 ku nemoh dát pač sníh a led tak to samozřejmě nešlo to sem byl nějakejch 6,6 - 6,8 jak kdy. ale když se jezdí nomálně po silnici tak se to dá na tech 5,4 a když se snažím tak i 5,1 sem měl už 3x.. a jezdim do toho kila no ( i na D1:-D ) . využívám znalosti terénu... kopců ze kterých se rozjíždím, rovinky kde stačí jet 90 pač nepotřebuješ otáčky kvuli stoupání. v dostatečný vzdálenosti pod kopcem to rozjedu zase na to kilo.. a v kopci nepřidávám ale klidně to nechám zpomalit vlažně postupem času na 80 . obce jezdim samozřejmě pětkou kde to tahle převodovka bere stejně jako fávo s 3,9 na 4. , ale rozjezdy z obcí 4. pod kopce kdy vím že by se to rozjelo zbytečně moc nebo bych musel někde brzdit jedu na 5 bez plynu - tím sou vstřiky odpojený a rychlost si držím. no a řadím za včasu a zbytečně nevytáčím... a samozřejmě zavčasu sundávám nohu z plynu když se blíží obec abych do ní vjel cca 60 tacho na pětku.... takže spoustu kilometrů na tej nádrži najedeš vlastně s odpojeným přívodem paliva. A když si to tak vezmu tak mě nikdo ani nepředjíždí krom PPL geis a podobnejch frrrrr dodávek. takže lpg do feldy nemá smysl protože už takhle při ceně 27,90 je kilometr celkem slušnej a tech mejch 500km týdně soukromě to není tak zlý.
19:05:01
13.03.2019
palinator
-> dragon_cb_cz:

Jj
18:58:15
13.03.2019
dragon_cb_cz
-> Tomaso435: Kamarád kdysi na mojí BMM ujel na nádrž skoro 800km (asi 780), to by odpovídalo plus mínus stejnej hodnotě... to jsem tenkrát fakt nechápal 3
18:54:38
13.03.2019
dragon_cb_cz
-> palinator: Vrchol bezpečnosti 3
18:05:48
13.03.2019
Tomaso435
-> palinator 13.03.19 18:00:36: tak na to bych neměl nervy... :-D
18:00:36
13.03.2019
palinator
-> King:

Když on předchozí rekord 3,2/100 zajel kolega z Bohumína do Mohelnice a tam o nějaký výhodě západních větrů nemohlo být řeči. Navíc je to z pondělka a to tolik nefoukalo, jako dnes.



Vysvětlení je jednoduché - nalepení za kamionem na dálnici. 3
17:47:06
13.03.2019
Tomaso435
škoda že sem nemužu dát fotku palubáku, protože žádnej nemám :-D ale a feldou na 426km natankováno 23,2l on plna do plna na jedný benzínce :-D
17:17:50
13.03.2019
dragon_cb_cz
-> palinator: Asi ti dám ženu na proškolení - naše první nádrž na brejlovci:
zvětšit Spotřeba vašeho auta? - obrázek od dragon_cb_cz vložen 13.03.2019 17:17:50
17:16:33
13.03.2019
King
-> palinator: To se to “rekorduje” se svezim zapadnim vetrem v zadech :-)
16:32:43
13.03.2019
palinator
S nicneříkajícím rychlostním průměrem.
zvětšit Spotřeba vašeho auta? - obrázek od palinator vložen 13.03.2019 16:32:43
16:32:14
13.03.2019
palinator
A nedá se říct, že by se jelo z vedlejší dědiny jen z kopce.
zvětšit Spotřeba vašeho auta? - obrázek od palinator vložen 13.03.2019 16:32:14
16:31:41
13.03.2019
palinator
Trip byl vynulovanej při natankování.
zvětšit Spotřeba vašeho auta? - obrázek od palinator vložen 13.03.2019 16:31:41
16:31:11
13.03.2019
palinator
Trocha extrémismu na trase Chvaletice - Bohumín v podání Rapida 1,6 TDI 77 kW EA189. 3
zvětšit Spotřeba vašeho auta? - obrázek od palinator vložen 13.03.2019 16:31:11
Extreme Tyres